Ladda upp bilder från finder i OSX

Forum » API » Ladda upp bilder från finder i OSX

Current thread - Ladda upp bilder från finder i OSX
Erik Jansson Thu 21 Jan 2010 09:56
Hej, jag slängde ihop lite kod i fredags som gör att jag kan ladda upp bilder från skrivbordet eller finder på min mac.

Min guide ovan är för 10.6 Snow Leopard.
För 10.5 Leopard titta här http://utveckling.bilddagboken.se/p/show.html?id=438702278&directlink=1

För att få det att fungera, starta automator, välj att skapa en ny tjänst, välj att den ska ta emot markerade bildfiler i alla program, dra sedan ut en "Kör AppleScript-skript" ruta som ligger under Bilbliotek/Verktyg till vänster. Klistra in koden och spara som "Ladda upp på bdb". Done!

Om ni vill fortsätta utvecklingen på skriptet, använd er egen api-nyckel och posta en länk till er nya kod här.

Om ni inte kan koda men saknar funktionalitet eller har problem, skriv här så ska jag försöka hjälpa er!

Koden finns här http://snipt.net/brav0/upload-images-via-finder-to-myphotodiarycom-via-automator
( Glöm inte att kryssa ur "Wrap code" innan ni kopierar och markera och kopiera istället för copy-knappen, den bytter ut mina & mot & amp ;)

Buggar:
<del>Vissa tecken, såsom @ och " ger fel i bildtexter</del>
<del>Ibland hänger sig Keychain Scripting
</del><del>Ibland får man ett felmeddelande från killall</del>

Uppdatering, har fixat @ och '" buggen samt rättat en felstavning, kopiera koden från ovanstående länk igen.

Uppdatering, lade till en rad för att lösa ett problem med timeout som vissa råkade ut för, kopiera koden från ovanstående länk igen.

Uppdatering, fixade en bugg i ovanstånde buggfix.

Ändrat 2010-01-26 12:49
kort Thu 21 Jan 2010 11:19
Låter härligt. Ska testas.
kort Thu 21 Jan 2010 11:48
Märkte att man måste bocka ur "wrap code" innan man kopierar från sidan. Scriptet funkade inte här annars.
RavenE Thu 21 Jan 2010 11:55
Åh, awesome! Ska testa det senare idag.
Lovisa Odelius Thu 21 Jan 2010 12:30
låter bra :D
Essilee Thu 21 Jan 2010 12:32
assa jag fattar inte :(
ainnerapsyd Thu 21 Jan 2010 14:10
verkar inte funka.. eller jag kan inte fixa det iaf :(
ErikaEllinor Thu 21 Jan 2010 14:19
jag fattade inte :)
eldrottYrvader Thu 21 Jan 2010 14:30
För mig funkar det inte att bara klistra in koden - jag ahr kollat lite på den men vet inte om jag måste ändra något någonstans?

Alltså, jag får ju upp "bdb upload" (som jag döpte den till) i finder, men bilderna hittas inte på bdb. Jag förmodar att den lägger det på dagens datum (eller?) men när första bilden inte dök upp tog jag en ny bild för att se om den la sig på dagens, men nej inte heller den.
Erik Jansson Thu 21 Jan 2010 14:34
Verkar som att den sabbar min kod litegranna, testa att trycka på den gröna pilen i automator för att se att skriptet iöverhuvudtaget körs, annars testa att kopiera koden genom att markera den och högerklick.
Palla att det e mac only. >_>
Andreas Vannfält Thu 21 Jan 2010 14:36
Hur sparar man?
Erik Jansson Thu 21 Jan 2010 14:38
Arkiv->Spara
JoHnNovaK Thu 21 Jan 2010 14:41
Jag fattar ingenting! Usel förklaring... när jag startar automator så får jag 5 olika möjligheter att klicka på.. "Anpassad" "Filer och mappar" "Musik och ljud" "bilder och grafik" "Text". jag är inte så dum att ta musik o ljud... o inte heller text. men var inne på anpassad och så kollade jag i menyerna där o fattade ingenting tillsammans med din förklaring :/

bättre förklaring tack :)
Erik Jansson Thu 21 Jan 2010 14:42
Som jag nämde i min orginalpost, jag har inte skrivit nån guide för 10.5 eller 10.4. Om någon känner sig manad att göra det så ska jag länka till den. Jag har 10.6 själv så jag kan inte göra så mycket åt det.
ArtyAnna Thu 21 Jan 2010 14:42
vafan är automator? och annars var får man tag på det? D:
jag fattar inge alls :<
jag har 2 mac och en windows, vf nte fixa så man kan ha på windows? :>
ArtyAnna Thu 21 Jan 2010 14:50
jag hittar inget som heter Kör AppleScript-skript :O
ArtyAnna Thu 21 Jan 2010 14:55
och ska man välja Använda filer och mappar som är markerade nu eller Använda filer och mappar som är markerade när arbetflödet körs ? :O Och hur byter man ens namnet -har aldrig använt automator och det finns kanske fler som inte heller har det -det tog ett tag inan jag hittade hur man gjorde det. Vet inte ens om jag gjorde rätt...höh

En mycket mer detaljerad beskrivning behövs!

Tack Admin för att ni kom på det här smidiga sättet att ladda upp! :)
Tror att koden har problem med stående bilder, vill lägga dem. Men annars fungerar det klockrent. Det många kanske missar är att det är för många tecken att klistra in allt på samma gång, blev så för mig iaf. Så sista 4 raderna fick jag klistra in separat. Men bra jobb!

You must be signed in to write in the forum